maanantai 20. elokuuta 2012

Ahmiminen kuriin

Moikkamoi!

Viimiset neljä päivää oon viettäny hyvin epäterveellistä elämää. Tänään piti palata ruotuun, mutta lääkäri kielsi rokotusten oton jälkeen kuntosalille menon, joten sama epäterveellinen linja jatkui. Mulla on oikeasti paha olo tästä. Miksi pitää syödä ahmimalla herkkuja, vaikka siitä tulee paha olo?

Kuva: Google


Mä oon tehnyt itselleni elämäntavan LIIKUNNASTA. Liikun viikossa monta kertaa. Salilla käyn lähes poikkeuksetta ainakin kolme kertaa viikossa. Lisäksi viikon liikuntoihini kuuluu tanssia, juoksua, pyöräilyä ja ryhmäliikuntatunteja. Tämä ei oo mulle vaikeaa, sillä rakastan liikkumista ja siitä on tullut tavallaan pakkomielle, tai no sanotaanpa ennemmin, että tapa.

Mun täytyisi vihdoin tehdä myös terveellisestä ruoasta itselleni elämäntapa. Toisaalta syön terveellisesti. Rakastan kasviksia ja muita terveellisiä ruokia, sillä olen syönyt niitä koko elämäni ajan. Olen hyvin kiinnostunut erilaisista terveyttä edistävistä ruoista ja kokeilen usein vähän kaikkea. Eli ongelma ei ole siis tässä.

Ongelmani on herkut ja suuret annoskoot. Mulla on jonkinnäköinen pakkomielle herkkuihin. Makean nälän saan taltutettua yhdellä suklaapatukalla, mutta en voi jättää sitä siihen, vaan ahmin lisää. Loppujenlopuksi huomaan itselläni olevan kauhea olo ja ketutus siitä miksi piti syödä? Okei kuullostaa ehkä jo jonkinnäköiseltä syömishäiriöltä, mutta painotan siis, että en syö näin joka päivä. Mulle tulee kausia, kun saatan syödä monta päivää putkeen näin epäterveellisesti ja sitten elää taas melko pitkään ilman herkkuja tai syömällä niitä kohtuudella silloin tällöin.

Kuva: Google


Olen pitkään yrittänyt päästä tästä ongelmastani eroon, mutta aina joskus se sieltä kuoriutuu esiin ja saa taas aikaiseksi repsahtamisen ja epäonnistumisen. En oikein tiedä mikä itselleni olisi parhaaksi. Ehdoton kieltäytyminen herkuista tai niiden salliminen pieninä määrinä silloin tällöin. Molempia on tullut kokeiltua. Yksi päivä viikossa johtaa järkyttävään ahmimiseen tuona kyseisenä päivänä ja toinen tapa helposti lähtee lipsumaan isompiin annoksiin ja useampiin päiviin.

Kuva: Google

Tässä neljän päivän aikana olen päättänyt, että tästä on tultava loppu keinolla millä hyvänsä! Ei ole tervettä ahmia näin varsinkin, kun en saa sitä enää mitään mielihyvää. Ensimmäiset pari viikkoa ajattelin pitää höllempää linjaa, eli siis herkkuja kerran viikkoon, mutta keskityn siihen, että syöminen pysyy hallinnassa. Tähän höllempään aloitukseen laitan syyksi pian tulevat 20-vuotissynttärini, mummini 80-vuotissynttärit sekä ystäväni häät. Juhlien mentyä ohi, mietin asiaa uudestaan ja päätän sitte millä linjalla jatkan. Mutta varmaa on se, että haluan poistaa elämästäni tuon turhan ahmimisen.

Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä tähän asiaan, tai kenties omaan joitakin kohtalotovereita, laittakaa ihmeessä kommenttia!

Sen vielä haluan sanoa, että pyrin syömään hyvin säännöllisesti, että liian pitkät ateriavälit eivät ole syy tähän minun kohdallani. Tosin jos joskus ateriavälit pitenevät, huomaan heti että repsahtaminen on helpompaa.

- Enni

8 kommenttia:

  1. Oletko laskenut omaa energiankulutustasi ja saamiasi kaloreita? Ensimmäisenä tulee mieleen, että söisit alle kulutuksesi, jolloin keho tietenkin huutaa energiapitoisia herkkuja oikein olan takaa korjatakseen tuon energiavajeen. Katselin tuota pitämääsi ruokapäiväkirjaa, ja päältäpäin näyttää aika vähäenergiapitoiselta (varsinkin siihen nähden kuinka paljon liikut) :o

    Itsellä on ollut samaa ongelmaa, ja vasta viime aikoina oonkin tajunnut kuinka paljon mun pitää syödä, jotta saan tarpeeksi kaloreita. Oon huomannut (ja kuullut myös muilta), että herkkuja tarvitsee vähemmän kun keholla on tarpeeksi energiaa "normiruuasta" saatuna.. joka tietty on ihan loogista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot oikeessa, toi saattaa olla ainakin yksi syy. Musta kyllä tuntuu, että oon normaaleina päivinä syömässä normaalia ruokaa ihan jatkuvasti! :D Haha kai se sitten vaan tuntuu siltä, kun esimerkiksi töissä pyörii ympärillä ihmisiä, joiden päivät koostuu kahdesta tai kolmesta syömä kerrasta. Ja mulla siis ainakin kuudesta..

      Poista
    2. Joo siis mulla on ihan sama, syön sen 6 kertaa päivässä ja tuntuu välillä etten muuta teekkään.. :D mutta tosiaan, jos ruuat on kasvipainotteisia/muuten vähäenergisiä, niitä kaloreita tulee yllättävän vähän kuiteskin!

      Poista
    3. Mullehan toi on ihan loistouutinen, että voin syödä vielä enemmän! :D

      Poista
  2. Oot ihan samanlainen kun mä!! Mulla on kans ruuan kans ongelmii, ei liikunnan :D Kaikkii konstei on koitettu, mut se vaan täytyis päättää.. hmm

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kun löytyy muitakin saman ongelman omaavia! Välillä tuntuu, että ei kukaan muu voi vetää näin paljon herkkuja yhdessä päivässä. :D Mut joo tähän päivään loppu mun ahmiminen..

      Poista
  3. Luenpas vähän jälkeenpäin tätä postausta mut tää on suoraan mä! Rakastan mennä salille ja ei sen suhteen mitään ongelmaa, mutta hitto ne syömiset! Ruoka mitä syön nii on kyllä terveellistä, mutku siihen päälle pitää vetää ne suklaat ja keksit... No onneks saan kohta oman ravinto-ohjelman, jos sillä sais jotain järkee tähän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti saat apua tohon ongelmaan sen ruokavalion kautta! Meneekö sulla se herkkujen ahmiminen aina ihan yli? Muista nimittäin vaan, että ahmimisesta voi tulla syömishäiriö (BED). Tunnistan nimittäin myös itseni aika häilyvästi tuon sairauden ja normaalin ahmimisen väliltä.

      Olen onnellinen, että sain tietää kyseisen sairauden olemassaolosta, sillä nyt olen alkanut tietoisesti ja päättäväisesti muuttamaan syömistottumuksiani. :)

      Poista

Otan hyvin mielelläni vastaan kommentteja!